Главная » 2011 Листопад 28 » Впусти красу до свого серця!
Стаття надрукована у методичному посібнику Міністерства освіти і науки
молоді та спорту України "Матеріали Сьомого всеукраїнського конкурсу "Вчитель-новатор" Саламаха Ольга Миколаївна Загальноосвітня школа I-III ст. №2 м. Борщева В час небувалого технічного прогресу, в умовах, які весь час змінюються, пріоритетним завданням сучасної освіти є виховання та навчання учня, що постійно реагує на нові виклики цивілізації, здатного сприймати особливості інноваційного навчання з його відкритістю майбутньому. При цьому важливо не розгубити та захистити найважливіші цінності людства, а саме: релігійні та духовні. Як перелаштуватись вчителю на нового учня? Це завдання постало переді мною не випадково, так як між системою освіти і новими умовами життя величезний розрив. З часу виникнення класно-урочної системи навчання, якій скоро виповниться п’ятсот років, учень помінявся кардинально. Я, як кожен з нас, вчителів, щодень зустрічаюсь з «глухим» прагматизмом сучасних дітей, який не виник на пустому місці. Йому є чітке пояснення – виховання в сім’ї та соціумі. Півбіди виник лиха, якщо цей прагматизм буде скеровано на майбутню професію чи чесний заробіток, а що як на інше? Відомо, що мистецтво – своєрідний камертон цивілізації, універсальний спосіб мислення, здатний синтезувати істину, добро й красу, формувати людину – творця. На моє глибоке переконання, вчителя мистецьких дисциплін, Краса й Добро крокують поряд, тож виховання людини на основах Культури через усвідомлення Краси - шлях до виховання серця. Саме вчителю образотворчого мистецтва під силу оточити своїх вихованців красою, продемонструвавши якісну репродукцію художнього твору митця на мультимедійній дошці чи моніторі комп’ютера, або показати кадри відеоролика про життя художника, його твір, тоді лише можна «зачепити» струни душі дитячої, мотивувати до подальшої діяльності. Раніше я, як і більшість людей, вважала що банальний, збитий, вислів «Краса врятує світ» [Ф.Достоєвського],- просто красиві слова. Та вже декілька років поспіль я свято в неї вірю. А допоміг мені у цьому Платон, древнєгрецький філософ: «Від красивих образів ми прийдемо до красивих думок, завдяки красивим думкам ми чинитимемо добрі вчинки, а вже добрі вчинки зроблять наше життя красивим». Він дав чітке пояснення цьому вислову, вивів формулу, алгоритм, - як саме вона врятує наш жорстокий світ. Після цього знання, ця теза стала філософією мого життя, моєю освітньою концепцією. Вона є наріжним каменем, від якого відштовхуюсь на кожному уроці. Тому роблю все для того, щоб оточити дітей красою. Адже саме вона породжує красу найвищої проби – красу духовну. Принагідно зазначу, що мій проект довготривалий. Назва мегапроекту «Квест-похід за щастям». Вона відповідає поступовому зростанню учня, адже для п’ятого та шостого класів я створила мультимедійний супровід до уроків образотворчого мистецтва, а також тести, що є не стільки для моніторингу, оскільки з метою заповнення прогалин в засвоєнні знань та вмінь учнів. З курсу « Художня культура» для дев’ятого класу ( I семестр) також створила мультимедійний супровід для кожного уроку. Завдяки цьому проекту учні крок за кроком наближаються до щастя, тому що тільки прекрасне робить людину щасливою. Відомо, дорога до щастя непроста. Тому участь кожної дитини в рамках цього проекту свідомо скерована в одному руслі - навчити жити в соціумі, в умовах, що весь час змінюються, не звертаючи увагу на умовності. Йдучи до дітей я завжди пам’ятаю вислів: «Єдиний сенс виступати перед аудиторією –змінити світ» [Джон Кенеді]. Інакше йти до них немає сенсу. Звичайно ж, наївно думати, що кожен мій урок розрахований на такі зміни. Проте, вплинути на внутрішній світ дитини, переконання, формувати зміни в її свідомості - це одне з пріоритетних завдань, що ставлю перед собою, працюючи в рамках навчально-виховного проекту «Впусти красу до свого серця!». Минулого року, працюючи в рамках довготривалого проекту «Запалюємо зірки Борщівського краю», учні вивчали творчість Михайла Волошина - художника-вихідця з Борщівщини. В них виникло ряд питань, а відтак і бажання дізнатись про творчість Якова Гніздовського –художника-графіка та причини, які змусили його емігрувати. Вони хотіли дізнатись, чому перебуваючи в Америці, далеко від Батьківщини, художник продовжував творити те, що залишив у рідному краї. Вирішальним фактором стало відвідання учнями музею художника, що знаходиться в його рідному селі Пилипче Борщівського району. Саме ці чинники надихнули до діяльності в проекті. Знання учнями культурних традицій свого краю прищеплює любов до рідної мови, культури, сприяє вихованню громадянина своєї держави, а також спонукає до підвищення громадської активності молодого українця, рівень культури якого тривожить. Адже, саме культура презентує націю в світі, є паспортом нації. Тому діяльність в проекті спрямована на виховання патріота своєї країни. Метою проекту є розширення знань учнів про митця – земляка, який творив свої геніальні роботи в діаспорі. Діяльність в рамках проекту дозволяє використовувати нові технології в пошуковій діяльності, що забезпечує засвоєння знань на вищому рівні, а також розширення межі творчої діяльності школярів. Проект відповідає інваріантній складовій шкільного навчального плану, тому реалізовувався під час уроків у п’ятому класі та в позаурочний час на заняттях гуртка «Дизайн». Три уроки було об’єднано в один модуль, а саме: Ø 1.Засоби виразності графіки: характер та будова форм; графічні засоби виразності (пляма, силует, лінія, контурна лінія). Ø 2.Композиція у графіці: пропорції, масштаб. Ø 3. Презентація проекту. В рамках проекту працювали учні двох п’ятих класів, тому згідно розкладу займались по одному класу в комп’ютерному кабінеті. Його обладнано десятьма комп’ютерами, з доступом до мережі Інтернет, що використовувався для дослідницько-пошукової роботи, де кожна група виконувала конкретне завдання. Таким чином учні працювали протягом двох уроків. Їм було запропоновано об’єднатись в групи по шість чоловік. Кожна з груп обрала завдання до душі, яке вони виконували в процесі реалізації проекту: 1 група: Фотокоресподенти - фіксували фотоапаратом поїздку в музей, експонати музею, пов’язані з життям та творчістю художника-земляка. 2 група: Редактори- займалися пошуками інформації для створення статті про художника для публікації її у стінгазеті, для ознайомлення учнів школи з діяльністю в проекті. 3 група: Картографи – віртуально подорожували місцями перебування Якова Гніздовського та відтворюють на карті міграцію художника по світу у пошуках щастя. 4 група: Художники- створювали автоколаж із світлин, які ілюструють поїздку учнів – учасників проекту до музею Я. Гніздовського. 5 група: Інтерв’юери - шукали матеріали в мережі Інтернет про Якова Гніздовського для використання їх на публічній презентації проекту. 6 група: Дизайнери - створювали презентацію, використовуючи зібрані групами матеріали в програмі Microsoft PowerPoint, де висвітлено роботу всіх учнів в проекті. Так як проект реалізовувався в три етапи, відповідно на першому етапі, який був підготовчим, діяльність учнів в відбувалась на заняттях гуртка "Дизайн”, де учням було продемонстровано відеоролик-вчительська презентація "Впусти красу до свого серця”, що є мотивуючим поштовхом до діяльності. На другому – основному етапі, а це дві академічні години, заняття проводились в комп’ютерному класі. Необхідно зазначити, що більшу частину завдань вони виконували за домашнім ПК та на заняттях гуртка. Робота учнів в позаурочний час мотивувалась тим, що проектна діяльність вимагає великого обсягу часу, і на уроках учням під силу реалізовувати лише мініпроекти, де потрібно дати відповідь на одне проблемне питання, що не потребує багато часу. Після перегляду ролика учням було запропоновано картки з іменами художників та коротеньку інформацію про їх життя та творчість. Більшістю голосів вони мали обрати об’єкт вивчення. Вибір випав на Якова Гніздовського. Проаналізувавши розмірковування учнів, було прийнято рішення відвідати музей художника в с. Пилипче Борщівського району. Опісля проаналізували інформацію, яку здобули в музеї та накреслили шляхи подальшої діяльності в проекті. Третій урок – презентація проекту проходила в кабінеті образотворчого мистецтва, який обладнано комп’ютером, проектором, екраном та бездротовими мишами, спільно для учнів двох класів. Тут учні мали змогу продемонструвати продукт своєї діяльності іншим учасникам проекту. На заключному етапі - презентація проекту, доповідачі демонстрували продукт своєї групи. Проте кінцевим продуктом проекту є не презентаційні матеріали, а зміни в свідомості учнів, які відбувались з кожним із них в рамках діяльності в проекті ”Впусти красу до свого серця”. Управління другого етапу проекту, а це перший та другий урок, було регламентовано в часі таким чином: (Таблиця 1) 5 хв. Вибір учнем секції, де б хотілось працювати. Об’єднання в групи по секціях. 5–10 хв. Вибір та обговорення в групі завдання, яке запропоноване вчителем (шість напрямків діяльності). 10 хв. Ознайомлення групи з інструкцією майбутньої діяльності, підготовленої вчителем та накреслення шляхів їх реалізації. 20-30 хв. Дослідження теми, пошуки інформації в Інтернеті. Порівняння та аналіз одержаної інформації. 5 хв. Перегляд результатів попереднього уроку та обговорення основних питань у групах. 5 хв. Перевірка відповідності цілей проекту з окресленими завданнями. 30 хв. Робота команд над завданням. 5 хв. Консультація груп з вчителем, з метою коригування творчих завдань. Реалізація даного проекту передбачає моделювання життєвих ситуацій і спільне вирішення проблем, покращує комунікативні здібності учнів на основі аналізу певних обставин. Діти вчаться бути демократичними, спілкуватися з однолітками, конструктивно мислити, приймати продумані рішення. Використовуючи інноваційні технології, у них розвивається пізнавальна активність, впевненість у своїх знаннях і вміннях. |
Категория: Публікації | Просмотров: 1994 | Добавил: olga_salamaha | Рейтинг: 5.0/1 |
Всего комментариев: 0