Главная » 2012 » Квітень » 29 » Сім верст пішки за шмат кишки?

Відбувся бліц-з’їзд учителів інформатики України. Основна мета – схвалення нової навчальної програми для 5-9 класів.

Зовні з’їзд виглядав демократично і по-сучасному. Дещо раніше було створено робочу групу, яка і повинна була розробити проект програми, провести його широке громадське обговорення, а з’їзд мав цей проект обговорити й підтримати. Остаточно програму приймає колегія Міністерства.

Не секрет, що існують різні погляди, як серед науковців, так і серед учителів, на зміст та завдання шкільної інформатики: перший – навчати учнів лише курсу користувача, чи як зараз прийнято називати – ІКТ компетентності; другий – навчати дітей одночасно ІКТ та основам алгоритмізації і програмування. Але у робочій групі опинилися прибічники лише першої точки зору, яка дивним чином збігається з позицією керівника цієї групи доктора педагогічних наук, професора Наталії Вікторівни Морзе.

Пропозиції можна було надсилати електронною поштою до робочої групи всім бажаючим і їх надсилали. Кажуть, що якісь навіть врахували… Прізвища авторів врахованих пропозицій озвучили, а їхню суть – ні…

З 10 години почали збиратися делегати з’їзду, що приїхали з різних міст і сіл України. Вчителі намагалися дізнатись один від одного про регламент і графік проведення з’їзду, допитувались, де можна побачити останню версію програми, доопрацьовану відповідно до їхніх зауважень та пропозицій. Жодної офіційної інформації не було! Делегати повинні були затвердити те, чого не бачили! Остаточний варіант програми робочої групи не був наданий делегатам з’їзду. А у попередню його редакцію, як сказав доповідач, було внесено суттєві зміни з урахуванням пропозицій, що надходили. Які? Де? Коли? – невідомо.

Для відкритої і плідної роботи над програмою можна було б скористатися можливостями, які надає Інтернет. Наприклад, на форумі вчителів інформатики України з появою в освітянській пресі повідомлення про викладання інформатики з 5-го класу, стихійно почалась жвава дискусія про шляхи і засоби вивчення інформатики у базовій школі. За два місяці в умовах критики і конкуренції, після врахування пропозицій діючих вчителів та науковців на форумі викристалізувались три(!) життєздатні проекти програми. Почалась робота зі зближення вимог цих програм і створення єдиної "народної" програми, з надією на її подальше визнання МОНМС України.

Тим часом жодної інформації про хід роботи над "справжньою" програмою Морзе, крім публікації її старої версії на сайті МОНМС України, не було. А "обговорення" викладеного на сайті варіанту обмежувалось лише можливістю надіслати електронного листа на вказану там само адресу. Що робить робоча група, з якими проблемами стикається, якої допомоги потребує – ні слова: як у пресі, так і в Інтернеті.

З ініціативи вчителів на сайті Оsvita.ua на початку квітня було опубліковано статтю "Інформатика у школі: якою їй бути. Тези до нової навчальної програми з інформатики для учнів 5–9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів". У коментарях до статті висвітлювалась маса думок про шляхи розвитку шкільної інформатики. Але ніхто з освітянського чиновництва не "опустився" до участі в пошуках найкращого варіанту програми як на форумі, так і на сайті Оsvita.ua. Не було там ні Наталії Морзе, ні членів її робочої групи. Хоча, як слідує із доповіді, читали усе…

Добре, що на сайті Щоденник.ua велась відеотрансляція з’їзду і можна було спостерігати намагання президії отримати потрібне рішення від делегатів з’їзду.

Наталія Морзе, будучи впевненою у результатах голосування, неодноразово у своїй доповіді риторично запитувала: "чи потрібно в школі вивчати програмування?". Але, якби вона захотіла почути відповідь, то від більшості учителів почула б: "Потрібно! Так само, як потрібно вивчати алгебру, геометрію, хімію, фізику...". У доповіді Наталії Морзе слово "компетенції" звучало за 30 хв. більше 160 разів... Але ж "компетенція" – це лише "здатність використовувати знання, уміння, успішно діяти на основі практичного досвіду...". Знання… – Які? Діяти…. – Як? Досвіду…. – Чого?

Засадничі ж основи (Чому будемо вчити дітей у базовій школі? Навіщо вчити саме цьому? Що сподіваємось отримати на "виході"? В якому напрямку буде розвиватися суспільство з таким "виходом"?) заявлено як даність "згори". А те, що така "даність" перетворює Україну найкоротшим шляхом на "бананову республіку"... не обговорюється!!!! І чому Кабінет Міністрів докладає зусиль для зупинки падіння рівня підготовки ІТ-фахівців в України – це його, кабмінівські проблеми!!!! А те, що це падіння почалося якраз внаслідок упровадження заявленої "даності" в шкільну інформатику – делегатам замислюватися не слід...

Після доповіді перед мовчазним залом і виступів "за списком" було дозволено задавати питання з місць. Все-таки демократія – у залі вільний мікрофон! Сподівання прості – люди у нас виховані, до порядку та субординації привчені, що запропонують – вислухаємо…, а те що нам підходить – почуємо… Щоб почули, те, що "не підходить" довелося кричати голосно. Складалося враження, що питання з місць викликали збентеження у голови з’їзду, хоча із доповіді слідувало – вони вивчалися. Їх просто відкинули без заперечень та обговорення, як "ідеологічно несумісні" з пропонованою програмою.

На відміну від ріденьких оплесків щодо схвальних виступів на адресу запропонованої програми, аудиторія реагувала гучними аплодисментами на виступи освітян з пропозиціями не приймати за основу виключно "технологічний" варіант програми Морзе.

Іще рік тому не було жодного шкільного предмету, окрім інформатики, де б олімпіада проводилась з теми (програмування), що займає у програмі курсу менше 10%. Міністерство, намагаючись виправити помилку, ввело олімпіаду з ІКТ. Зараз немає жодного предмету, окрім інформатики, з якого б проводились дві різні предметні олімпіади. Наступним логічним кроком від МОНМС слід чекати відмови від олімпіад з програмування взагалі і тим самим припинення переможної участі наших школярів у міжнародних олімпіадах.

Конструктивних пропозицій було вдосталь. На жаль, інколи занадто емоційних, інакше не були б почуті.

Перша – прийняти за основу запропоновану робочою групою Морзе програму.

Друга – відкинути запропоновану програму, як згубну для перспектив розвитку інформатики, і прийняти за основу програму за редакцією академіка Гуржія, розроблену групою науковців з НАПН та учителями.

Третя – розділити курс інформатики на два предмети "ІКТ" та "Основи алгоритмізації і програмування".

Четверта – не голосувати взагалі за жоден з варіантів, оскільки законних альтернатив програми немає, і створити іншу робочу групу для розробки нової програми.

Перша пропозиція не пройшла через спротив делегатів з'їзду і підтримку альтернативних пропозицій. Друга пропозиція не пройшла через спротив президії і претензії на адресу інших авторів програм, які вчасно не подали до розгляду і обговорення свої варіанти програми. Як контрпропозицію президія запропонувала в десятиденний строк подати завірені, узгоджені, відрецензовані в АПН України і таке інше альтернативні програми, чого неможливо зробити за браком часу. Про третю пропозицію "забули". Четверта пропозиція теж виявилася неприйнятною (знову ж таки, з погляду президії).

Була пропозиція додати ще годин двадцять на алгоритмізацію і програмування, після чого прийняти варіант Морзе за основу, але представники президії і її проігнорували, мотивуючи тим, що вже додали 10 годин на алгоритмізацію, просто не встигли викласти оновлений варіант на сайті МОНМС.

Була також пропозиція: замість конфронтації створити узагальнену робочу групу для розробки консолідованого варіанту програм.

І Борис Жебровський і Валерій Биков заспокоювали присутніх тим, що в нашому світі, який стрімко змінюється, шкільні програми не є догмою і їх все одно доведеться скоро змінювати. Авжеж доведеться, бо не буде Україна "банановою республікою": усвідомлення цього факту змусить виробити зважений і цілісний підхід до вивчення інформатики в школі. Але до того часу буде витрачено мільйони, якщо не мільярди, гривень на розробку і видавництво підручників, які через декілька років доведеться викинути на сміття.

Не зрозуміло, як був проголосований за основу варіант Морзе. Сам факт голосування ніби був. Але голосування було НЕРЕЗУЛЬТАТИВНЕ! Більшості голосів перша пропозиція не набрала. Благо, є запис відеотрансляціїї, на якому видно, що проголосували ледве третина делегатів. А на сайті МОНМС чомусь написано – "прийнято за основу"….

Беруть сумніви, що вчителям інформатики вдасться відстояти свою позицію, і що в учнів звичайної школи з’явиться можливість розвивати і гострити свій розум, щоб в майбутньому заробляти престиж і гроші собі і своїй країні, працюючи в царині інформаційних технологій не лише в якості робочої сили для зарубіжних фірм.

На таку думку наштовхують ще й чутки, що колегія МОНМС буде затверджувати нові програми на початку травня.


За матеріалами: Освіта.ua
Дата публікації: 27.04.2012

«


Категория: Новини освіти | Просмотров: 1652 | Добавил: olga_salamaha | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0



Пошук по Сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Авторизація

Логин:
Пароль:

Міні Чат