Главная » 2011 Квітень 6 » Підсумкові контрольні роботи: рух з перешкодами до якісних освітніх стандартів
Права вчителів і норми чинного законодавства Що стосується нинішньої ситуації з проведенням підсумкових контрольних робіт, зазначимо, що ініціатива МОН, виражена в відповідному наказі №141 не містить імперативної норми щодо обов’язковості проведення контрольних робіт за чітко визначеним механізмом, а має виключно рекомендаційний характер. А чи обов’язково проводити таку роботу виключно за рекомендованими міністерством збірниками текстів? Перш за все необхідно звернути увагу на форму міністерського розпорядчого документу – це лист (розроблений відповідно до згаданого наказу №141), що рекомендує форму та засоби організації підсумкового контролю, а з будь якою рекомендацією можна погодитись чи ні, якщо вчитель уважає це за доцільне. По-друге, навіть якби вищий галузевий орган видав наказ (що є обов’язковим для виконання всіма підпорядкованими структурами), то такий документ не може вступати у протиріччя з чинним законодавством. Відповідно п. 1 ст. 55 чинного Закону України "Про Освіту" педагогічні та науково-педагогічні працівники мають право на вільний вибір форм, методів, засобів навчання та виявлення педагогічної ініціативи. Контроль результатів навчально-виховного процесу є його невід’ємною складовою – наголошують усі дидактичні школи. Дійсно, навчально-виховний процес є взаємообумовленою цілісною системою цілей, задач, змісту, методів, форм, засобів і контролю навчання та викладання. Отже, учитель, який із певних об’єктивних (наприклад, неякісні збірники) чи суб’єктивних (наприклад, брак грошей) причин або обставин не вбачає за необхідне купувати згадані збірники текстів для проведення підсумкового оцінювання учнів, має законне право проявити "педагогічну ініціативу" та самостійно скласти тексти відповідних завдань. Нагадаємо, що такі завдання для підсумкового оцінювання в будь якій формі (тести, білети, контрольні тощо) мають бути обговорені на засіданнях методичного об’єднання вчителів, що є однією з їх функцій і затверджені директором навчального закладу. Ураховуючи реалії та залежність української школи від зовнішніх факторів, реалізувати на практиці норми чинного законодавства буде вкрай складно. Закиди політиків і відсутність пояснень від міністерства Заступник Голови ВР Микола Томенко вже звернувся до Генерального прокурора з вимогою розглянути ситуацію, пов’язаною з введенням підсумкових контрольних робіт для учнів 5-8 класів. "На сьогодні, склалася ситуація, коли батьки й учні змушені купувати посібники, оскільки тільки там надруковані матеріали, на основі яких власне й будуть проводитись дані підсумкові контрольні роботи", - підкреслив Томенко. Окрім того, він зазначив, що в багатьох областях функцію централізованого продажу посібників покладено на вчителів, що є неприпустимим. Томенко також наголосив, що ситуація з нововведеннями наштовхує на думку, що основною метою міністерства була не оцінка якості знань учнів, а афера з метою фактично примусового розповсюдження серед багатьох тисяч учнів 5-8 класів додаткової літератури. Тим часом, незважаючи на численні запити та спротив громадськості, міносвіти, як профільний орган виконавчої влади не надає офіційних роз’яснень щодо ситуації навколо підсумкових контрольних робіт. Це створює вільне трактування нормативних документів на місцях, а також дисбалансує роботу українських шкіл напередодні закінчення навчального року. За матеріалами: Освіта.ua |
Категория: Новини освіти | Просмотров: 1633 | Добавил: olga_salamaha | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0