Декоративна скульптура відіграє важливу роль в покращенні нашого довкілля. Ці твори мистецтва сприймаються як єдине ціле в поєднанні скульптури в нашому інтер'єрі чи в злитті її з нашим довкіллям. Сприймання чи несприймання людиною твору декоративного мистецтва залежить від композиційного вирішення декоративної композиції. Слово "композиція" в перекладі з латинської означає з'єднання, зв'язок, побудова. Розрізняють три основних
види композиції: фронтальну, об'ємну і глибинно просторову. Такий розподіл в якійсь мірі умовний, так як на
практиці ми маємо справу з поєднанням різних видів композиції.
Характерною ознакою фронтальної композиції є розподіл в одній площині елементів форми в двох напрямах по
відношенню до глядача - вертикальному і горизонтальному.
Об'ємна композиція являє собою форму, що має відносно замкнуту поверхню і що сприймається з усіх сторін.
Виразність і якісність сприйняття об'ємних композицій залежать від взаємозв'язку і розміщення їх елементів,
від точки зору. Виразність і якісність форми залежить також від висоти горизонту. В процесі сприйняття об'ємної
форми при низькому горизонті виникає враження її монументальності. З приближенням глядача до предмету
збільшується
перспективне скорочення його граней. Об'ємна композиція завжди взаємодіє з навколишнім середовищем.
Ритм - це рівномірне чергування розмірених елементів, порядок поєднання ліній, об'ємів, площин. Ритм діє на
наші почуття. Ми сприймаємо не тільки оком, але й на слух. Ритм притаманний і статичним предметам. Наприклад,
в архітектурних спорудах -ритмічний розподіл вікон по горизонталі і вертикалі. Ритм можна помітити і в
площинному зображенні (орнамент).
Закономірне чергування об'ємів, граней, а також упорядкована зміна характерних елементів, форми - все це
використовується в якості специфічного засобу композиції, як для окремих предметів і споруд, так і для
комплексів.
Ритм може бути спокійний і не спокійний, може бути направлений в одну сторону, або збігатися до центру,
направленм як по горизонталі так і по вертикалі.
Бажане враження від предмета можна досягти правильним використанням всіх можливостей ритма, продуманим
чергуванням елементів, об'ємів, кольорових плям, як би направляючих рухатись око в співвідношенні з вибраним
ритмом.
Широко використовується кольоровий ритм. Кольоровий ритм створює своєрідний кольоровий ритм.
Ми не можемо зорово сприймати виріб закінченим, якщо його маси конструктивно не врівноважені. Воно повинно бути
не тільки фізично, а й зорово стійким. Отже, важливе місце в композиції займає рівновага.
|